فولاد ابزاری سردکار

هم چنین  فولاد Spk در تهیه غلتک های شکل دهی و سایزبندی خط تولید  پروفیل ، قالب های  کشش سرد و گرم و کشش عمیق و خم کاری ، دستگاه های نورد  سرد و قالب های شکل  دهی سرامیک و پودر استفاده می شود.


فولاد Spk را به عنوان یک فولاد دارای سختی بالا می شناسند و به علت داشتن کرم (Cr) بالا ، مقاومت به سایش قابل قبولی دارد.

عملیات حرارتی فولاد Spk معمولا در دمای 930 درجه سانتی گراد جهت سختکاری (فرگوته) انجام می شود.

با   ایجاد تختلاف اندک در عناصر پایه فولاد  Spkو اضافه کردن عناصری نطیر   وانادیوم و تنگستن به آن، فولادهای Spk R و Spk NL تولید می شوند که هر   کدام علاوه بر سختی و مقاومت به سایش بالا، ویژگی های به خصوصی دارند.

فولاد Spk R با شماره استاندارد 1.2436 و فولاد Spk NL با شماره استاندارد 1.2379 نامگذاری شده اند.

در   طبقه بندی فولاد های سردکار علاوه بر فولادهای Spk می توان به فولاد   کاربردی دیگری با نام فولاد آموتیت اشاره کرد. فولاد آموتیت (Amutit s) به   شماره استاندارد 1.2510 و با داشتن عناصر وانادیوم و تنگستن، علاوه بر  خواص  یاد شده در فولاد Spk ویژگی های منحصر به فردی دارد. فولاد آموتیت  Amutit  را به عنوان فولادی برنده و مقاوم به سایش می شناسند.


فو لاد ابزار سردکار  با شماره استاندارد DIN 1.2379 و نماد X155CrVMo12-1 و با نام تجاری D₂ _K110بهلر اتریش
 و    با حدود 1.5 درصد کربن و 12 درصد کرم یک فولاد بسیار پرمصرف در ساخت  قالب   ها و برش کاری و شکل دهی سرد فلزات بوده که از سختی پذیری بسیار  بالایی   بخوردار است.
تاثیر سیکل های مختلف عملیات حرارتی آستنیته و  بازگشت بر   روی خواص ریزساختاری و سختی سطحی فولاد 2379 به کمک میکروسکوپ  نوری   الکترونی و سنجی سختی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که  خواض   نهایی بر اساس مقدار کاربید های حل شده و همگن بودن توزیع کربن و  سایر   عناصر حل شده می باشد که با افزایش دمای آستنیته و با حل شدن بیشتر    کاربیدها و در بازگشت ها با دمای بالا سختی ثانویه مشاهده شد. بر طبق این    اثر نمونه های بازگشت شده در دمای 530 و 490 سختی بالاتر یه علت حل شدن    کاربیدها دارند. فولاد 2379 به طور کلی به دلیل حضور عناصر آلیاژی سختی   ساز  نظیر کرم،مولیبدن، منگنز، وانادیم، و... شامل زمینه ای مارتنزیتی  بوده  که  کاربید های مختلف در آن مشاهده گردید.

فولاد آلیاژی جایگزین این متریال....K105 بهلر اتریش
با نمادx165cr mo v12
باشماره استاندارد

موارد کاربرد فولاد Spk: ساخت تیغه های برش ، ابزارهای خان کشی ،  قالب های  پانج و پولک زنی و ابزارهایی که با آن ها عمل شکل دهی سرد صورت می  گیرد.

برچسب ها:

اشتراک گذاری